Dandanašnji avtomobili imajo že bolj ali manj serijsko vgrajen avtoradio, kar večini uporabnikom zadostuje. Ko pa želimo naš avdio sistem malo po domače “priviti”, se nam pa dostikrat zgodi, da slišimo popačene visoke tone in pomanjkanje nizkih tonov. To pomanjkanje celostnega spektra reprodukcije za glasbene navdušence seveda ne zadostuje, zato si poglejmo, kaj bi lahko spremenili, da bomo uživali v našem avtu ob poslušanju naše najljubše glasbe. Seveda, ko se ustavimo pri cenah, lahko rečemo da tu ni omejitev, zato si bomo tu ogledali neko srednjo pot, ki zadovolji s svojim spektrom obenem pa ohrani celostni izgled vozila.
Kaj potrebujem?
Vsak avdio sistem je sestavljen iz Avtoradia na katerega so priklopljeni zvočniki. Avtoradio ima svoj ojačevalec, ki pa za močnejše zvočnike ne zadošča, zato potrebujemo ojačevalec, ki ga priklopimo na činč izhode avtoradia (oz.pretvornik) in nato iz ojačevalca “poganjamo” naš močnejši zvočniški sistem.
V našem projektu bomo ohranili obstoječ avtoradio, saj želimo ohraniti “originalni” izgled. Priklopili bomo ojačevalec s katerim bomo “poganjali” sprednji zvočniški sistem in nizkotonec oz. subwoofer v prtljažniku vozila.
Tako bomo potrebovali:
ojačevalec
sprednji zvočniški sistem
nizkotonec in ohišje
napajalni kabel in varovalko
kabel za zavočnike
činč kabel
kondenzator
razni priključni pribor za kable
Kot ste verjetno opazili bomo poleg osnovnega potrebnega materiala uporabili tudi kondenzator. Kondenzator služi kot “hranilnik” napetosti, ki jo vaš ojačevalec potrebuje ob reprodukciji nizkih tonov. Ojačevalci potrebujejo napetost tako ob momentu reprodukcije nizkega tona, kjer kondenzator nadomesti tisto pot oz. pomanjkanje možnosti takojšnje potrebe po napetosti. Zato se kondenzator poveže v napeljavo karseda blizu ojačevalca. Tako bo ojačevalcu nudil takojšnjo potrebno moč, ki jo le ta tudi potrebuje.
Ko smo izbrali naš ojačevalec in zvočnike, pogosto pozabimo na ustrezen napajalni kabel, ki je poleg omenjenega ena izmed najpomembnejših točk. Zakaj? V primeru, da izberemo neustrezen kabel oz. premajhen premer bo naš sistem deloval slabše kot bi lahko, obenem pa lahko z neustreznim kablom tudi povzročimo požar, če izberemo premočno varovalko glede na kabel,… zato moramo tu paziti, da izberemo primeren kabel za naš sistem.
Sedaj, ko imate vaš sistem, enostavno vnesite podatke v spodnji kalkulator, ki vam bo pomagal pri izboru na podlagi spodnje tabele za končni izbor.
Ko imate predvideno porabo vašega sistema, izberete ustrezen kabel glede na spodnjo tabelo. Spodnji podatki so izračuni, zato je najbolje, da se posvetujete s svojim prodajalcem.
Izdelava ohišja in inštalacija v avto
Pri tovrstnem projektu potrebujemo kar nekaj orodja, ki si ga lahko v večini ogledate na sliki.
Situacija v prtljažniku. Želja je, da se ojačevalec in nizkotonec skrijeta v dno prtljažnika zato bomo poglobljeni del dvignili za ta namen.
Mediapan ali MDF je najprimernejši material za izdelavo ohišja nizkotonca oz. wooferja, ker ima veliko gosototo. Poleg tega bomo s tem materialom izdelali tudi ohišje za ojačevalec.
Pred nakupom smo prtljažnik skrbno pomerili in sedaj se že lotimo dela, saj moramo dno kot tudi ohišje izdelati po linijah prtljažnika.
ne pozabite…dvakrta pomerite in nato začrtajte in odrežite.
Pomerjanje prvega reza spodnjega dela ohišja v prtljažniku.
Pomerjanje drugega reza spodnjega dela ohišja v prtljažniku za ojačevalec.
Izjemno dobro orodje s katerim si lahko zelo dobro pomagamo pri sestavi ohišja z lesnimi vložki. Lahko bi ohišje tudi vijačili z vijaki vendar je tako lepši izdelek.
Ohišje je potrebno v celoti izdelati po linijah prtljažnika, če želimo popolno prileganje in izkoristek vsakega litra za naš nizkotonec, ki potrebuje 60 litrov ohišje.
Postopoma se pomikamo od stranice proti drugi ob tem pa ne pozabimo na luknje za lesne vložke.
Faza sušenja lepila, ki je po 30 minutah zadosti suh za nadaljevanje dela.
Pripravljeno ohišje za pomerjanje v prtljažniku brez odprtine za nizkotonec.
Sedaj si lahko lepo predstavljamo lokacijo in tako definiramo končno lokacijo nizkotonca, ki pa mora biti po specifikacijah proizvajalca ustrezno odmaknjen od vseh stranic ohišja.
Alpine nizkotonec premer 30 cm, ki potrebuje 60 litrov veliko ohišje.
Ker želimo, da je nizkotonec poglobljen bomo pri izdelavi luknje za nizkotonec uporabili rezkar.
Testiranje ustreznosti izvedbe odprtine za nizkotonec.
Ojačevalec Crunch, ki je bil v preteklih letih večkrat nagrajen.
Za ojačevalec bomo izdelali ločeno ohišje, ker želimo imeti možnost vzema nizkotonca iz prtljažnika brez da bi s tem zgubili zvok prednjih zvočnikov, ki so tudi priklopljeni na ojačevalec. Tako ohranimo možnost večjega prtljažnika, če bomo le to tudi potrebovali.
Dno ohišja ojačevalca ima odprtine za kable kot tudi dno ojačevalca, saj moramo poskrbeti tudi za ustrezno zračenje ojačevalca.
Test ohišja v avtomobilu.
Prtljažnik že pridobiva izgled, kot smo ga želeli. Kot opazite smo ojačevalec nagnili, zaradi boljšega izgleda .
Omenili smo, da smo želeli ohišja ločiti zaradi možnosti izklopa nizkotonca. Pri tem bi bilo v prtljažniku vidna ločena ohišja kar ne želimo zato bomo naredili tudi zgornjo “polico”, ki bo prekrila celotna ohišja.
Mrežica nizkotonca ni popolnoma okrogla zato si pomagamo z Dremel orodjem s katerim dosežemo lepe konture.
Prvo pomerjanje v prtljažniku.
Ohišja bomo “oblekli” v črn filc, ki je zelo podoben obstoječem v prtljažniku.
Nadaljujemo z oblačenjem ohišja ojačevalca, kjer uporabljamo lepilo v spreju lahko pa bi uporabili tudi običajno Neostik lepilo.
Komaj smo čakali prvi pogled na nizkotonec.
Pri lepljenju filca na ohišje namažemo oba dela, saj bo tako prišlo do popolne vezi med lesom in filcom.
Oblekli ne bomo celotnih ohišij, saj se jih v večini ne bo videlo.
Zgornja stranica pripravljena na obrezovanje ostankov.
Izgled se nam zdi fenomenalen. Diskretno in funkcionalno.
Ko se lotimo montaže smo pričeli z inštalacijo glavnega plus vodnika, ki gre od akumulatorja v kabino do prtljažnika. Nato smo odklopili radio in prirpavili činč ter zvočniške kable za pot v prtljažnik
Demontiran radio.
Kablovje peljemo po pragovih do zadnjega dela avta. običajno na obeh straneh vozila.
Poskrbimo za ustrezno dolžino kablov v prtljažniku in odvečni del odrežemo, saj nam po nepotrebnem povzročajo padce in s tem kvaliteto.
Kot smo omenili kondenzator služi za optimalno napajanje ojačevalca. Pred prvo uporabo ga moramo napolniti pri čemer moramo paziti, saj postopek običajno potrebuje dva koraka. Prvi je polnjenje preko lučke in nato drugi priklop.
Demontaža vrat je običajno enostavna, saj so vrata privijačena s tremi vijaki in nato s klik sistemom.
Ker ne želimo poslušati tresljajev in doseči optimalno kvaliteto zvoka uporabimo temu primerno akustično bitumensko samolepilno maso.
Ker so sprenji zvočniki drugačne oblike , kot original moramo narediti tudi distančnike iz MDF debeline 1cm.
Priklop kondenzatorja, ki se ga ne bo videlo.
Prvi test delovanja.
Pred končno montažo priklopite sistem in testirajte delovanje sitema. v primeru tesnega prostora tudi nastavite ojačevalec, da ne boste imeli dvojno delo.
Končni test in nastavitev ojačevalca.
Vsekakor zanimiv vikend projekt, ki razveseljuje vsak sleherni dan, ko se usedemo v vozilo. Veliko uspeha vam želimo pri vašem projektu.
Dandanašnji avtomobili imajo že bolj ali manj serijsko vgrajen avtoradio, kar večini uporabnikom zadostuje. Ko pa želimo naš avdio sistem malo po domače "priviti", se nam pa dostikrat zgodi, da slišimo popačene visoke tone in pomanjkanje nizkih tonov. To pomanjkanje celostnega spektra reprodukcije za glasbene navdušence seveda ne zadostuje, zato…